رئیس مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهادكشاورزی:

مدیریت برنج در سامانه های مرکز ملی پایش کشاورزی

مدیریت برنج در سامانه های مرکز ملی پایش کشاورزی

به گزارش فی بگیر، رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهادکشاورزی از تمهیدات مدیریت برنج تولید داخل در مرکز ملی پایش کشاورزی با مشارکت استانهای شمالی کشور خبرداد و اظهار داشت: برنج وارد سامانه سامکا می شود.


به گزارش فی بگیر به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، حسین آهنی در حاشیه جلسه تعیین سطح زیر کشت برنج در استانهای شمالی کشور به روش تلفیقی سنجش از دور و داده های مکانی (سامکا) اضافه کرد: طرح مشترکی را با همراهی روسای سازمان جهاد کشاورزی سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان و همین طور مجری طرح غلات و موسسه تحقیقات برنج کشور با بهره گیری از تصاویر ماهواره ای و داده های مکانی زمینی آغاز نموده ایم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: امسال موفق شدیم ۲ لایه برای برنج در نظر بگیریم و در این لایه ها سطح زیر کشت استانها به تفکیک شهرستان برآورد شده و در لایه دوم هم ارقام از نظر پرمحصول و محلی تعیین وضعیت شده است.
وی، دلیل این طبقه بندی را برآورد و تنظیم بازار برمبنای واقعیت زمین و سطح زیر کشت موجود عنوان نمود و اظهارداشت: بر این اساس می توانیم واردات این محصول را نیز مدیریت نماییم.
سامانه اطلاعات مکانی تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی توسط دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج در امتداد توسعه کاربرد اطلاعات مکانی در اجرای کارهای آموزشی و ترویجی بخش کشاورزی به راه افتاده است.
در این سامانه سازه های ترویجی شامل سایت های الگویی، واحدهای نمایشی، کانون های یادگیری، هنرستان های کشاورزی، مزارع نوآوری، مراکز جهادکشاورزی دهستان، مراکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیردولتی در این سامانه بارگذاری و علاوه بر نمایش موقعیت مکانی، اطلاعات توصیفی مرتبط نیز در اختیار قرار دارد.
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران سالیانه حدود ۱.۲ میلیون تن برنج تولید می کند و چهاردهمین تولیدکننده بزرگ این محصول در قاره آسیا است.
همچنین طبق آمار وزارت جهادکشاورزی، حالا بطور متوسط در ۱۹ استان برنج کشت می شود اما بالاتر از ۷۰ درصد کشت برنج در سه استان شمالی کشور است بطوریکه سطح زیر کشت برنج ۶۵۰ هزار هکتار برآورد می شود؛ استان گیلان با ۲۳۰ هزار هکتار در رتبه نخست قرار داد و استانهای مازندران و گلستان در رده های بعدی قرار دارند.




منبع:

1403/07/03
12:24:11
5.0 / 5
182
تگهای خبر: آموزش , توسعه , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها