برنامه دولت برای رفع ناترازی در سوخت خودروها؛

سهم سی ان جی در سبد سوخت پررنگ می شود

سهم سی ان جی در سبد سوخت پررنگ می شود

فی بگیر: مصرف بالای بنزین در کشور به اذعان متخصصان انرژی با اهمیت ترین عامل در بروز ناترازی در این بخش است که توسعه استفاده از سوخت سی. ان. جی می تواند کمک موثری در مدیریت مصرف بوده و کاهش مصرف بنزین را به همراه آورد.


گروه اقتصادی ایرنا - سرانه مصرف بنزین در ایران چهار لیتر در روز است که با عنایت به متوسط جهانی که ۳ لیتر در روز محاسبه می شود، عدد بالایی است؛ این روند در سالهای اخیر رو به افزایش بوده به صورتی که گفته می شود در چهار سال قبل مصرف بنزین ۱۰ درصد رشد داشته و پیشبینی می شود با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر برسد.
روند افزایشی مصرف بنزین در کشور عوامل مختلفی دارد که قاچاق سوخت، فناوری قدیمی به کار رفته در خودرو ها و مصرف بالای سوخت در آنها و هم متنوع نبودن سبد سوخت وسایل حمل و نقل در کشور همچون آنها به حساب می آید.
به همین سبب کارشناسان انرژی راهکارهای متنوعی را برای مواجهه با افزایش مصرف بنزین در کشور پیشنهاد می کنند که از افزایش قیمت سوخت برای پیشگیری از قاچاق گرفته تا تنوع سبد سوخت وسایل نقلیه و ارتقاء فناوری در شرکتهای خودروساز را در بر می گیرد.
با توجه به این که تغییر قیمت بنزین در دستور کار دولت چهاردهم قرار ندارد و ارتقاء فناوری در شرکتهای خودروسازی برای کاهش مصرف سوخت هم امری زمانبر است، به نظر می آید یکی از راهکارهایی که می تواند منجر به کاهش مصرف بنزین در کشور شود طرح توسعه استفاده از سوخت سی. ان. جی است.

آغاز طوفانی سی ان جی در ایران

طرح ورود سوخت سی ان جی به سبد سوخت کشور از سال ۱۳۷۹ شروع شد و در سال ۱۳۸۱ اولین جایگاه توزیع گاز فشرده در تهران راه اندازی شد؛ از آنجائیکه در آن زمان هم این سوخت با هدف کاهش وابستگی حمل و نقل کشور به بنزین در اولویت دولت قرار گرفته بود، به سرعت در کشور توسعه یافت و در خیلی از شهرها و راههای مواصلاتی کشور جایگاههای آن دایر شدند و حتی کارخانه تولید مخزن سی ان جی هم در کشور افتتاح شد و برنامه دوگانه سوز شدن خودرو ها بخصوص خودرو های عمومی و تاکسی ها در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
روند صنعت سی ان جی بگونه ای ادامه یافت که حالا ۲۴۳۵ جایگاه عرضه سی ان جی، ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه سوز، ۱۲ شرکت تأمین کننده تجهیزات جایگاهی، ۶ شرکت تأمین کننده تجهیزات خودرویی، ۶ شرکت تولید مخازن سی ان جی، ۲۹۳ شرکت بهره بردار جایگاه و ۶۳ شرکت تعمیر و نگهداشت جایگاه در کشور موجود است.

در ۹ ماهه سال جاری حدود سه هزار تبدیل خودرو ها به دوگانه سوز انجام شده است

آمارهای منتشره اخیر نشان داده است که مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای اقتصاد برای توسعه دوگانه سوز شدن خودرو ها سبب شد تا در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۸۰ هزار تبدیل، در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۰۳ هزار تبدیل، در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۶۰ هزار تبدیل و از آغاز سال ۱۴۰۳ افزون بر سه هزار تبدیل صورت گیرد.
این آمار بدان معناست که باآنکه در سالهای ابتدایی طرح اجرای آن با شدت و جدیت دنبال شد، اما در سالهای بعد روند کندی به خود گرفت و می رفت تا کم کم از خاطره ها محو شود اما به نظر می آید بروز ناترازی های جدی در سبد سوختی کشور دولت چهاردهم را بسمت استفاده مجدد از سوخت سی ان جی سوق داده است.

متنوع سازی سبد سوخت در برنامه وزارت نفت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اخیرا از برنامه ریزی وزارت نفت برای متنوع سازی سبد سوخت خودرو ها و توسعه صنعت سی ان جی اطلاع داده و گفته است: چالش های گوناگونی بر سر راه جایگاه داران سی ان جی وجود دارد که وزارت نفت تلاش می کند با رفع این چالش ها و اصلاح مدل کسب و کار، افزون بر حفظ منافع ذی نفعان و تضمین اقتصاد جایگاه داران، مسیر توسعه صنعت سی ان جی را هموار کند.
محمدصادق عظیمی فر تصریح کرد: چالش ها و موانع متنوعی در زمینه توسعه صنعت سی ان جی وجود دارد که مواردی نظیر قیمت سی ان جی و بهینه نبودن سهمیه تخصیص یافته به ناوگان خودرویی سبب گشته است تا از منظر اقتصاد رفتاری، توسعه این صنعت با کندی روبه رو شود.

برنامه وزارت نفت متنوع سازی سبد سوخت خودرو ها و توسعه صنعت سی ان جی است

به گفته وی، نبود سهولت دسترسی به جایگاه ها بخصوص در کلان شهرها، متوقف شدن فرآیند تبدیل، تولید و نوسازی ناوگان دوگانه سوز از عوامل دیگری است که سبب کاهش مصرف سی ان جی در کشور شده است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: متنوع سازی سبد سوخت با استفاده از سی ان جی یکی از برنامه های اولویت دار در حوزه مدیریت مصرف است که در اینباره در یک ماه گذشته مطالعه مفصلی به منظور احصای وضعیت موجود، همینطور عارضه یابی آن انجام شده و برنامه توسعه ای افق کوتاه مدت تا بلند مدت آن هم تدوین شده است.


هدف: متنوع سازی سبد سوختی کشور
چندی پیش هم مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: متنوع سازی سبد سوختی کشور همچون برنامه هایی است که در دولت چهاردهم به جد پیگیری می شود.
کرامت ویس کرمی در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: با توجه به این که حجم مصرف بنزین زیاد است، به دنبال آن هستیم تا متنوع سازی سبد سوختی کشور را عملیاتی کنیم؛ در این حوزه باید به سوخت سی ان جی بیشتر دقت کنیم و سهم آنرا در سبد سوخت بالا ببریم.
مصرف سی ان جی طی ۱.۵ سال قبل از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب کاسته شده است
ویس کرمی افزود: البته برای آن زیرساخت و ظرفیت خوب وجود دارد، اما شرایطی بوجود آمده که حالا مصرف سی ان جی در کشور پایین است بنابراین به دنبال این هستیم که افزایش مصرف را در ناوگان داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن اشاره به ظرفیت بسیار مطلوب سوخت سی ان جی در کشور تصریح کرد: امکان عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور وجود دارد با این وجود، مصرف سی ان جی ظرف یک سال و نیم گذشته از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب کاسته شده است. برای رفع این مسئله باید ناوگان خودرویی دوگانه سوز توسعه یابد.
ویس کرمی اضافه کرد: در حوزه تبدیل خودرو های عمومی با اولویت وانت بارها بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، قراردادی با هشت شرکت امضا و ۴۰۰ کارگاه در سطح کشور به منظور تبدیل خودرو های تک سوز عمومی به خودرو های دوگانه سوز تجهیز و حدود ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو تک سوز به خودرودوگانه سوز تبدیل شد که هم اینک این طرح به علت عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه سامانه ثبت نام تبدیل خودرو های عمومی تک سوز به دوگانه سوز بزودی باز می شود، اظهار داشت: مطابق با مصوبه شورای اقتصاد در مجموع ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو با ثبت نام در این سامانه به خودرو دوگانه سوز تبدیل می شوند و تا یک ماه آینده هم قراردادهای لازم با شرکتهای خودروساز امضا می شود.
آغاز مجدد تبدیل مجانی خودرو های عمومی به دوگانه سوز
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز ثبت نام طرح تبدیل مجانی خودرو های عمومی بنزین سوز به دوگانه سوز در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
سعید رحمان سالاری اضافه کرد: همگام با راه اندازی جایگاه های سی ان جی در استان سیستان و بلوچستان، طرح تبدیل مجانی خودرو های بنزین سوز به سی ان جی که مدت ها به علت تأمین نشدن منابع مالی متوقف شده بود، بار دیگر در سرتاسر کشور شروع شده است.
توسعه استفاده از سوخت سی. ان. جی راهکاری موثر در کاهش مصرف بنزین خواهد بود.


1403/11/16
09:47:56
5.0 / 5
28
تگهای خبر: اقتصاد , پرداخت , تعمیر , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
فی بگیر FeeBegir فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها

ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت کالاها، اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان، کمک به تجار و بازرگانان و تحلیل و پیش‌بینی بازار