سرگردانی برنج های وارداتی تمام نشد!
بر اساس گزارش مسئولان گمرک ایران، ده ها هزار تن برنج وارداتی که پیش از ممنوعیت فصلی به بنادر رسیده هنوز باتوجه به عدم تعیین تکلیف ترخیص آنها در زمان ممنوعیت واردات، امکان ترخیص و ورود به بازار ندارد. این در حالیست که گمرک برای دومین بار در مدت اخیر از وزارت جهاد خواسته که وضعیت این کالا را مشخص نماید.
به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، هر چند تقاضای فعالان بازار برای عدم اعمال ممنوعیت واردات برنج امسال به نتیجه ای نرسید ولی در مصوبه ستاد تنظیم بازار شرایطی برای ترخیص در زمان ممنوعیت فصلی واردات برنج تعیین شد.
ترخیص برنج به شرط ورود پیش از ممنوعیت
طبق این مصوبه قرار شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مرداد ماه اعمال شود و ترخیص برنج مشروط به این باشد که اگر کالا تا ۳۱ تیر ماه یعنی پیش از شروع ممنوعیت، اعلامیه ورود داشته و قبض انبار صادر شده باشد، در صورت داشتن ثبت سفارش ترخیص شود.
اما پیش از شروع ممنوعیت، گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت صمت اعلام نمود که حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج از کشورهای مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت کرده اند ولی احیانا تاریخ ورود آنها و زمانی که قبض انبار می شود، پس از شروع ممنوعیت فصلی خواهد بود و در این صورت امکان ترخیص ندارد؛ بدین جهت گمرک از وزارت صمت خواسته بود باتوجه به کاهش ذخایر برنج و نیاز بازار جهت جلوگیری از افزایش قیمت این کالا، ممنوعیت فصلی را به تعویق بیندازد.
درخواست تعویق قبول نشد
معاون فنی گمرک در مکاتبه خود با معاون تجاری داخلی وزارت صمت نسبت به کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج امسال و ذخایر محدود آن در گمرکها هشدار داده و تاکید کرده بود که در این شرایط با عدم ورود برنج احتمال افزایش قیمت در بازار وجود دارد.
با این حال تغییری در تصمیم گرفتن شده با وجود بحث هایی که وجود داشت رخ نداد؛ تا این که ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مردادماه شروع شد و طولی نکشید که با ورود شناورهای حامل برنج، ترخیص این کالا با چالش مواجه گردید.
برنج های جدید آمد و ماجرا آغاز شد
بر این اساس در نیمه مردادماه، گمرک ایران طی مکاتبه ای با وزارت جهاد کشاورزی موضوع را مطرح و اعلام نموده بود که «با وجود این که قسمتی از شناورها پیش از شروع ممنوعیت به بنادر ایران رسیده ولی تاریخ قبض انبار آنها پس از ممنوعیت است بدین جهت با توجه به این که ورود کالا به ۱۲ مایلی آب های سرزمینی یک کشور از نظر حقوقی، ورود کالا به قلمرو سیاسی آن شمرده می شود، صاحبان محموله های برنج وارداتی درخواست ترخیص این کالاهای رسیده را دارند، بدین سبب اگر کشتی های حامل برنج های وارداتی پیش از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از این که اعلامیه ورود و یا قبض انبار آنها چه زمانی صادر گردیده است، آیا اجازه ترخیص از گمرک را طبق شرایط پیش از مقررات مربوطه دارند یا خیر؟»
جهاد پاسخ نداد و مکاتبه دوم
نزدیک به ۲۰ روز از این مکاتبه گذشته و ظاهرا تصمیم اجرائی جدیدی در این خصوص اتخاذ نشده است. بدین جهت بار دیگر در سوم شهریور ماه، جمال ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- طی مکاتبه ای مجدد با گیلان پور - معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی- خواسته باتوجه به پیگیری های مکرر صاحبان کالا، تکلیف برنج های رسیده به ایران پیش از شروع ممنوعیت فصلی را مشخص نماید.
حدود ۵۰ هزار تن رسیده / قیمت در بازار بالاست
این در حالی است که وضعیت قیمت برنج در بازار نشان از افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی دارد؛ بطوریکه بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران قیمت برنج داخلی در تیرماه تا مرز ۴۵ هزار تومان رفته و رشد بیش از ۴۰ درصدی نسبت به پارینه داشته است. در ارتباط با برنج خارجی نیز قیمت از هر کیلو ۳۰ هزار تومان در تیرماه عبور کرده و رشد ۵۱ درصدی قیمت را تجربه کرده بود.
این بی توجهی به وضعیت واردات برنج و ذخیره محدود حدود ۳۰ هزار تنی آن در گمرک پیش از شروع ممنوعیت در حالی رخ داده که معاون فنی گمرک ایران می گوید که طبق اعلام صاحبان کالا، محموله های رسیده شامل بیش از ۵۰ هزار تن برنج بوده و با وجود هشدارهایی که قبلا داده شده بود، اقدامی صورت نگرفته است.
اینکه آیا ظرف روزهای آتی، تصمیمی درباب برنج های دپو شده اتخاذ خواهد شد یا این محموله ها نیز مانند برنج های موجود در گمرک و بنادر مربوط به سال قبل، بیش از یک سال در گمرکها مانده و رسوب می کنند، موضوعی است که در واکنش وزارت جهاد مشخص خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب