نماینده آستارا در مجلس:
ارز به اندازه کافی در بازار وجود دارد
به گزارش فی بگیر، از گیلان نماینده آستارا در مجلس، با اعلان اینکه به اندازه کافی عرضه ارز در بازار وجود دارد، اظهار داشت: بااینکه بازار ارز کشور ما تابع بار روانی است، اما مشکلی برای عرضه ارز در بازار نیست.
غلامرضا مرحبا، افزایش قیمت ارز در بازار را تابع شاخصهای مختلف دانست و اظهار داشت: بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران متولی کنترل نرخ ارز و مدیریت آن بوده که هم اکنون به انجام می رسد.
وی با اعلان اینکه به اندازه کافی عرضه ارز در بازار وجود دارد، اشاره کرد: در سامانه نیما هم مبادرت به عرضه ارز چند برابر نیاز بازرگانان شده و عدم تعادل عرضه و تقاضا نداریم.
نماینده شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی ویژه خبری باران، وضع بازار ارز را ناشی از شرایط روانی کشور دانست و اشاره کرد: برخی اقدامات غرب مقابل ایران نیز مزید بر علت شده و پس بانک مرکزی با بهره گیری از ابزارهای پولی مناسب همچون ارائه گواهی سپرده ارزی می کوشد نقدینگی سرگردان جامعه را کنترل کند و مانع از سوق دادن این نقدینگی به سمت داد و ستد ارز که اصلا مولد نیست، شود.
مرحبا، با اعلان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان ناظر در کنار مجریان است و در صورت مشاهده تخلف یا نیاز بانک مرکزی به حمایت ورود می کند، افزود: بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز از روش های استاندارد در دنیا استفاده می کند؛ بااینکه بازار ارز کشور ما تابع بار روانی است، اما مشکلی برای عرضه ارز در بازار نیست.
وی همچون وعده های دولت سیزدهم را تولید چهار میلیون واحد مسکن در چهار سال دانست و اشاره کرد: از گذشته تجربه مسکن مهر را داریم که نه فقط پایه پولی ما را افزایش داد، بلکه عمدتاً خانه های فاقد کیفیت در مناطق نامناسب تولید شد و همچنان به دست مردم نرسیده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی از عوامل تولید مسکن را تامین مالی دانست و افزود: امکان تامین مالی بوسیله نظام بانکی وجود ندارد، برای اینکه بانکها این قابلیت را ندارند که ۲۰ درصد سپرده های خودرا به تولید مسکن اختصاص دهند و پس باید منابع مورد نیاز دیگری را فراهم نماییم.
وی با اشاره به تشکیل کمیته مسکن در کمیسیون اقتصادی با حضور کارشناسان حوزه راه و شهرسازی، اظهار داشت: بدنبال شناسایی راه های مناسب تامین مالی همچون فروش سهامی و بازار سرمایه هستیم تا هم به اقتصاد فشار وارد نشود و هم خانه های باکیفیت و در دسترس برای اقشار متوسط مردم تولید شود.
مرحبا، با تأکید بر لزوم تولید صنعتی، کیفی و انبوه مسکن در کشور، متذکر شد: هم اکنون مسکن گران ترین کالا در سبد خانوار ایرانی است و تهیه آن برای بخش عمده جامعه خصوصاً جوانان غیرممکن شده پس باید به سمت تولید صنعتی واحدهای مسکونی برویم.
نماینده آستارا در مجلس در ادامه به اجرای طرح «کالابرگ الکترونیکی» نیز اشاره نمود و اضافه کرد: این طرح در استان هرمزگان اجرائی شده و یارانه افراد به انتخاب خودشان در کارت های بانکی شان شارژ می شود و می توانند نسبت به خرید کالاهای اساسی با نرخ مصوب از فروشگاه ها اقدام نمایند.
وی با اشاره به تعمیم طرح مذکور در همه استانها پس از ارزیابی و رفع نواقص، عنوان کرد: دولت وعده داده بود که بدنبال هدفمند کردن یارانه ها و حذف ارز ترجیحی، در مدت کوتاهی کالابرگ الکترونیکی را فعال کند؛ البته موافق عبارت «کالابرگ» نیستیم، برای اینکه شرایط فرق کرده و مبلغ یارانه در کارت های بانکی افراد شارژ می شود و افراد بوسیله کارتخوان ها مبادرت به خرید سبد کالایی خود خواهند کرد.
مرحبا، همین طور به آخرین وضعیت راه آهن رشت - آستارا اشاره نمود و تصریح کرد: راه آهن رشت - آستارا با اهمیت ترین پروژه اقتصادی کشور است که علاوه بر سودآور کردن راه آهن گیلان، کریدور شمال جنوب را تکمیل می کند؛ البته تا چند سال قبل این پروژه فراموش شده بود و از اقدامات اجرائی کافی و منابع مالی مناسب برخوردار نبود که در دولت سیزدهم شاهد سرعت بهتری هستیم.
وی به توافق رییس جمهور با روسیه و تاکید رهبر انقلاب بر تکمیل این خط ریلی اشاره نمود و اظهار داشت: قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) سپاه کار را آغاز نموده و برای تامین مالی هم از تهاتر و هم از فاینانس خارجی استفاده خواهیم کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، استملاک و آزادسازی اراضی در راه خط آهن را یکی از چالش های زمان بر و هزینه بردار دانست و اشاره کرد: راه آهن رشت - آستارا ترانزیت ترکیبی اوراسیا و اروپای شرقی و شمالی را فعال می کند.
وی با اعلان اینکه شاهد اجرای ۱۵ کیلومتری این خط آهن از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتری از سمت رشت هستیم، اظهار داشت: یک میلیارد یورو اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است.
مرحبا، در آخر به وضعیت نامناسب پایانه ریلی آستارا اشاره و افزود: جمهوری آذربایجان همیشه اعلام نموده آماده ایفای تعهدات خود است، اما شاهد عدم تفاهم در پروسه و عملیات اجرائی بارانداز راه آهن هستیم که باید حل شود تا بهره اندازی کامل از این پایانه بین المللی صادرات و واردات رخ دهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب