در پی مطالبه پول بیشتر برای مدل پایین تر
پاسخ ایران خودرو به مشتریان دنا: محصولی که تولید نمی شود را نمی توان مبنا قرار داد
فی بگیر: بدنبال بحث های اخیر پیرامون قیمت دناها که بگفته مشتریان قیمت دناپلاس توربو مدنظر برای تکمیل وجه خودروی دناپلاس قرار گرفته است، ایران خودرو ادعا کرد که سوء برداشت مشتریان از جهت مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد اشتباه بوده اما مشتریان عنوان کردند که شورای رقابت به آنها قول رسیدگی داده است.
به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، بدنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو باتوجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوتنامه هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن نرخها مدل بالاتر فاکتور شده است؛ برمبنای مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که بعد از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) قرار شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته و قیمت نهایی این خودرو ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.
از طرف دیگر قیمت دناپلاس توربو برمبنای مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بود که بعد از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) قرار شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بدین سبب قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی می شود.
نکته اصلی موضوع اینجاست که طبق اعلام مشتریان دناپلاس که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود، ایران خودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است اما بجای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابه التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و بجای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.
بدین ترتیب با یک حساب ساده می توان اظهار داشت: بعد از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و باتوجه به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، حالا بایستی حدوداً ۱۰۴ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغ پرداختی (مابه التفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.
در ابتدا ایران خودرو به اعلام این مساله بسنده کرد که "قیمت ها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش برمبنای قیمت محصول پایه است."
اما بعد از آن در اطلاعیه ای، موضوع پیش آمده را ناشی از یک اشتباه در کد محصول اعلام نموده و معتقد می باشد که مشتریان قیمت محصولی را مدنظر قرار داده اند که از مهر ماه سال قبل متوقف شده و آپشن کمتری دارد.
در اطلاعیه مذکور قید شده است:
"تولید محصول دناپلاس با کد ۷۰۴۰۸ از زمان شروع تولید تا حالا بصورت مستمر ادامه داشته و طبق مصوبه ۵۴۷ شورای رقابت به بهای کارخانه ای ۳۹۰ میلیون تومان به عنوان محصول پایه و مبنای قیمت گذاری درنظر گرفته شده است؛ به همین دلیل و طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ به میزان ۴۳.۸ میلیون تومان کم تر از قیمت محصول مبنا، به قیمت ۳۴۷ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.
علت سوء برداشت مشتریان را مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ برای قیمت گذاری دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ دانسته و تاکید می شود که تولید محصول ۷۰۳۱۷ از مهر سال ۱۴۰۱ متوقف شده و آخرین تولیدهای این محصول در نیمه اول سال ۱۴۰۱، مربوط به تعهدات به وجود آمده قبل از سال ۱۴۰۰ بوده است.
در فروردین ماه ۱۴۰۲ بنا بر اعلام از طرف نهادهای ذیربط و ضرورت افشای اطلاعات، بهای کارخانه ای محصولات را برمبنای صورت های مالی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ که به تایید مراجع ذیربط رسیده بود، ایران خودرو منتشر و در سایت کدال افشا کرده است و بنا بر این دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ در فهرست قیمت فروردین ماه شرکت اعلام شده و به سبب توقف تولید، از لیست قیمت اردیبهشت و خرداد حذف گردیده است.
در مورد مشخصات دو خودرو و تفاوت های موثر در قیمت گذاری می توان اظهار داشت که دناپلاس دستی کد ۷۰۳۲۳ دارای تفاوت هایی همچون توربوشارژ، سانروف، رینگ آلومینیومی و اکسل عقب دیسکی است که سبب کاهش حدود ۴۴ میلیون تومانی آن نسبت به خودروی مبنا شده است. قیمت گذاری محصولات برمبنای مصوبات نهادهای ذیربط صورت می گیرد و به طور قطع این شرکت خودرا ملزم به تبعیت از ضوابط جاری قیمت گذاری می داند."
این مساله در حالی مطرح است دناپلاسی که ایران خودرو مدعی است قیمت گذاری آن از فهرست قیمت محصولات برای اردیبهشت و خرداد حذف گردیده است اما در مصوبه ای اصلاحیه (۱۶ خرداد ماه) قاعدتا شورای رقابتی از قیمت محصولی کاسته که همچنان بر خط تولید است.
ضمن این که ایران خودرو خود اذعان دارد که به جهت اضافه شدن برخی آپشن ها همچون توربوشارژر بودن، قیمت خودرو بالا رفته است؛ موضوعی که دقیقا مشتریان اعلام می کنند که ایران خودرو از قیمت دناپلاس توروبو ۴۳ و اندی میلیون تومان کم و دعوتنامه صادر کرده تا قیمت بالاتر از قیمت دناپلاس محاسبه شود.
گفتنی ست که باتوجه به موضوع پیش آمده و این که مشتریان تا ششم تیر ماه فرصت تکمیل وجه به حساب ایران خودرو دارند، برخی از مشتریان به نمایندگی از همه مشتریان درگیر با این موضوع، بامداد امروز (شنبه) مقابل شورای رقابت تجمع کرده و حق خودرا مطالبه کرده اند.
یکی از این افراد که وارد سازمان شورای رقابت شده و با ارائه مستندات و نمودارها و قراردادها، موضوع را مطرح کرده اند، در تماس با ایسنا، از نتیجه جلسه امروز نماینده مشتریان با نماینده شورای رقابت، اظهار داشت: قیمت دناپلاس ۲۳۲ میلیون تومان باید باشد که با اضافه شدن هزینه مالیات، بیمه و سایر هزینه های جانبی قیمت نهایی برای مشتری ۲۸۰ میلیون تومان تمام می شود. ادعای ایران خودرو در مطرح کردن کدها، چندان واقعی نیست. ضمن این که ۴۱۰ میلیون تومان از کجا آمده است؟.
شورای رقابت به مشتریان اعلام نموده که این عدد ۴۱۰ میلیون تومان برای ما نیز دارای شبهه و مبنای قانونی ندارد. در جلسه امروز شورای رقابت، موضوع بررسی خواهد شد. از ایران خودرو نیز دعوت شده تا مستندات خودرا ارائه کند؛ بدین سبب تا روز سه شنبه، نتیجه اعلام خواهد شد.
تاکید می شود که موارد فوق الذکر در اعلام نظر شورای رقابت، گفته مشتریان است.
همین طور شایان ذکر است که سپهر دادجوی توکلی- مدیر روابط شورای رقابت- نیز در این رابطه اعلام نموده است: تماسهای خیلی از سوی مشتریان داریم که این مساله را اعلام می کنند؛ انتظار میرفت که در مورد این مساله مشخص، ارتباطات ایران خودرو شفاف برای مشتریان توضیح دهد. این اختلاف قیمت توسط مردم رصد شده و برای پاسخگویی بایستی به مشتری احترام گذاشت.
وی اشاره کرد: موضوع در دست بررسی و پیگیری است تا مشخص شود، اختلاف قیمت موجود میان قیمت مصوب شورای رقابت و قیمتی که ایران خودرو اعمال کرده است، ماحصل چه پروسه و محاسباتی است؟ بمحض آنکه اطلاعات برای شورای رقابت محرز شود، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. این مساله از طرف کارشناسان و مسئولان ایران خودرو درحال بررسی است و منتظر پاسخ قانع کننده ایران خودرو هستیم.
توکلی افزود: هنوز قطعی نمی توان اظهار داشت که در قالب قانون اقدام شده است یا خیر؟ اما آن چه که روی کاغذ اعلام شده و آن چه که ایران خودرو عملیاتی کرده، متفاوت می باشد و سبب اعتراض خیلی از مشتریان شده است.
منبع: feebegir.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب