هفته ای كه در حمل و نقل گذشت؛

از ایمنی نقاط حادثه خیز تا ترانزیت کشورهای جنوبی از مسیر ایران

از ایمنی نقاط حادثه خیز تا ترانزیت کشورهای جنوبی از مسیر ایران

فی بگیر: در هفته گذشته اخبار مختلفی در عرصه راه و شهرسازی منتشر گردید همچون نقاط حادثه خیز کمین گاه مرگ مسافرین است.



به گزارش فی بگیر به نقل از مهر، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت و موافقت نامه های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره بر این که کریدور شمال-جنوب برای ترانزیت کشور حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: طبق سالهای قبل به سازمان بنادر و دریانوردی اثبات کردیم که همگام با سیاست های کلی نظام کشور گام خواهیم برداشت. یکی از بحث های اساسی اینروزها ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا محور در ۹ است؛ در هریک از بندها بخش های غیردولتی و اتحادیه ها می توانند نقش راهبردی در راه داشته باشند.
مدیرکل ترانزیت و موافقت نامه های سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی سبب اجرای سیاست ها خواهد شد. طی مذاکرات گذشته برای گسترش روابط با کشورهای همسایه شاهد موفقیت های شایان توجهی بودیم. کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس خواهان ترانزیت از ایران به روسیه هستند و از طرف دیگر با کشور روسیه مذاکراتی انجام شد و انتظار می رود تا بتوانیم این نقش را در این راه ایفا نماییم. ایران به عنوان یک پل برای اتصال کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی حائز اهمیت خواهد بود.
وی افزود: کریدور شمال-جنوب فقط به این کشورها محدود نخواهد بود و با اجرای چنین همایش های بین المللی بطور قطع شاهد درهای جدید از ترانزیت در داخل کشور خواهیم بود. البته در داخل کشور حمل و نقل چندوجهی داریم، به هر حال موضوع ترانزیت بحثی چندوجهی و نیازمند هماهنگی گسترده است، در حمل و نقل باید داده ها و اسناد بصورت تبادل الکترونیک جابه جا شود و بطور قطع اگر نگاه لجستیکی در کشور جا بیفتد، توسعه در این بخش به سرعت خواهد بود.
سرایی اشاره کرد: تعرفه ها در چابهار رقابتی است و بیش از سهم سال قبل در این بندر، فعالیت دریانوردی داریم. هندی ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند اما این مانع حضور بقیه شرکتها و کشورهای در فازهای بعدی سرمایه گذاری چابهار نیست و آماده جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم. نقش فعال هند و روسیه در کریدور شمال-جنوب به تسهیلاتی که ما برای آنها فراهم می نماییم، مرتبط می باشد. هر چه تسهیلات در کریدور شمال جنوب فراهم نماییم، کشورهای ذی نفع ترجیح بیشتری جهت استفاده از مسیر دارند.
نقاط "حادثه خیز" کمین گاه مرگ مردم
مهدی صباغ زاده مدیرکل نگهداری علایم، تجهیزات و ابنیه فنی راه در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به این که نقاط پر خطر بوسیله کمیسیون ایمنی راه های کشور شناسایی و الویت بندی می شود، اظهار داشت: بوسیله کمیسیون ایمنی راه های کشور نقاط پر خطر جاده های کشور شناسایی می شود. نخستین پروسه بعد از ابلاغیه جمع آوری اطلاعات و آمار تصادفات انجام که چند نفر گرفتار مرگ و جرح شدند که راهداری حمل و نقل کشور در هر استان با همکاری پلیس راه در یک سامانه ای نقاط حادثه خیز را بارگذاری می کنند.
مدیرکل نگهداری علایم، تجهیزات و ابنیه فنی راه در ادامه اشاره کرد: برمبنای فرمولی که دستورالعمل تعریف کرده نقاط حادثه خیز شناسایی می شوند. در سال ۱۴۰۱ حدودا ۸۷۷ نقطه پر حادثه داریم که باید با اولویت برطرف شود. و تابلوهای هشداری توسط سازمان راهداری کشور در این جاده ها نصب خواهد شد. البته برای اصلاح این نقاط ابتدا باید علت دقیق تصادفات و راه حل ها ارائه شود که در همین راستا بازدید میدانی بطور قطع صورت خواهد گرفت.
وی در آخر اظهار داشت: زمانی که تمام این مراحل طی شد تامین منبع مالی به انجام می رسد و از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصلاحیه های مربوط به هر نقطه طی می شود.
قیمت مسکن در تهران دیگر قدرت رشد ندارد
داوود بیگی نژاد نایب رییس اول اتحادیه املاک تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأکید بر این که نرخ رهن و اجاره واحدهای مسکونی بدون چهارچوب قیمت گذاری می شود، اظهار داشت: قیمت گذار اصلی ملک در رهن و اجاره شخص مالک است. چه بسا عده ای از مشاورین املاک برای ثبت قرارداد مبلغی از جانب مستأجر را نیز دریافت می کنند اما قسمت اصلی قیمت گذاری برعهده مالکین است.
نایب رییس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه اشاره کرد: مالکین برمبنای عوامل مختلف واحد مسکونی خودرا قیمت گذاری و به بنگاه داران اعلام می کنند. برای قیمت گذاری اجاره و رهن یک واحد مسکونی یک ششم ارزش کل ملک محاسبه می شود. البته باید توجه داشت این اصول در تمام کشور اجرا نمی شود نحوه قیمت گذاری واحدهای مسکونی در تمام نقاط متفاوت و عوامل مختلفی در این جهت دخیل هستند. دولت در مقاطعی، ستادی درباب کنترل قیمت واحدهای مسکونی در بازار تشکیل داد اما افراد و املاکی ها از قوانین این ستاد پیروی نکردند. البته در کشور اصولی برای اجاره داری حرفه ای وجود ندارد که سبب نابه سامانی در این بازار مهم کشور می شود.
وی افزود: موضوع مسکن در کشور مهمست برای اینکه مصرف کننده مردم هستند و هرگونه پلتفرمی که سبب عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن شود، مضر خواهد بود و بطور قطع دراز مدت نیز تبعات جدی در بازار مسکن در پی خواهد داشت. اکو سیستم بازار تجارت متفاوت با سالهای اخیر شده است و فضای مجازی نیز اکنون قسمتی از زندگی عموم را به خود درگیر کرده است و باید بدانیم اگر این اکوسیستم هم اکنون کنترل نشود و برمبنای چهارچوب و مقررات پیش نرود، خطرات جدی بازار مسکن را تهدید خواهدنمود.
آلودگی هوای تهران نتیجه غفلت از توسعه صحیح شهر سازی
به گزارش فی بگیر به نقل از مهر برمبنای آمار رسمی، در بازه ۵ ساله ۷۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خودرا از دست داده اند. این در حالی است که طبق پژوهش های انجام شده در تهران تراکم ساختمانی یکی از عوامل تعیین کننده در ایجاد آلودگی هوا بوده و موسس این بلندمرتبه سازی، انحصار زمین و عدم گسترش محدوده شهری است.
در حالی مدیران شهری همچنان به تراکم فروشی ادامه داده و ساختمان های تهران را بلند و بلندتر می کنند که همین بلند مرتبه سازی قاتل جان و مال مردم شده است. اما بگفته کارشناسان و همین طور برمبنای سند آزمایش سرزمینی مانعی در استفاده از زمینهای اطراف تهران برای ساخت وساز نیست. پافشاری بر توسعه عمودی شهرها و عدم استفاده از زمینهای مناسب اطراف شهر، برآیند سیاست انحصار زمین و محدوده شهری است. سیاستی که اجازه ساخت خانه خارج از محدوده مشخصی را نداده اما در عین حال اجازه ساخت خانه های بلند را می دهد. این مدل الگوی توسعه، مشکلات مختلفی دارد همچون آلودگی هوا. نتیجه این سبک از توسعه، شهری فشرده، گران، با شهروندانی است که سلامت جسمی و روانی آنها به مخاطره افتاده است. درهرصورت ادامه مسیر توسعه عمودی شهرها فاجعه زیستی برای شهر رقم خواهد زد. آن چه شرایط حال حاضر تهران ضرورت آنرا ایجاب می کند گسترده شدن محدوده شهری این کلان شهر است. با باز شدن محدوده شهری هم مدیریت شهر در تمامی سطوح آن آسان تر خواهد شد و هم مردم از کیفیت زیسته بهتری را تجربه می کنند.
رکورد ماهانه جابه جایی در جاده های کشور شکسته شد
مهرداد احمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار داشت: در هشت ماهه سال جاری بیش از ۳۷۵ میلیون تن کالا در قالب بیش از ۲۴ میلیون سفر بوسیله جاده های کشور حمل شده است که ۱۲.۵ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل را نشان میدهد.
وی بیان داشت: در آبان امسال نزدیک به ۵۰ میلیون تن کالا در جاده های کشور جابه جا شد که بیشترین میزان حمل ماهانه کالا در جاده های کشور را به خود مختص کرده است. میزان حمل کالای اساسی از بنادر مهم کشور در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۴ میلیون تن با ۵۹۰ هزار بارنامه بوده است. باتوجه به ظرفیتهای قانونی پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و الزام صاحبان معادن به حمل کالا از مبدا معادن با سند حمل (بارنامه) و پیگیری های به عمل آمده و ظرفیتهای به وجود آمده برای صدور بارنامه این محمولات، رشد شایان توجهی در گرفتن سند حمل در این بخش انجام شده است.
این مسئول گفت: ۱۲۷ میلیون تن محمولات ساختمانی و معدنی در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ با بارنامه جابه جا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. حالا تعداد ۴۲۶ هزار دستگاه ناوگان باری دارای مجوز با میانگین عمر ۱۹.۱ سال و ۵۴۸ هزار راننده درحال خدمت رسانی در بخش حمل و نقل جاده ای کالا هستند. هدف گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی بین تهران و آنکارا
سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره ی نشست مشترک با «حسن پزوک» رییس راه آهن ترکیه و همین طور «افق یالچین» رییس شرکت حمل و نقلی راه آهن ترکیه، از هدف گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی میان تهران و آنکارا برای سال جدید آگاهی داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در دیداری که با رییس راه آهن ترکیه و همین طور رییس شرکت حمل و نقلی راه آهن ترکیه داشتیم، تفاهم های خوبی انجام شد؛ همچون برای تبادل ۲۰۰ واگن در شبانه روز از مرز رازی توافق شد تا با این هدف گذاری بتوانیم تبادل یک میلیون تن بار ریلی را در سال جدید بین دو کشور محقق نماییم. در این جهت قرار شد راه آهن ترکیه به سرعت نسبت به بازسازی زیرساخت شبکه ریلی خود و رفع لطمه های ناشی از زلزله و همین طور مشکلات پیش آمده به سبب کاهش سطح آب دریاچه «وان» اقدام نماید.
صالحی اظهار امیدواری کرد با بازسازی، اصلاح و ارتقای اسکله و همین طور کشتی های مربوط به حمل واگن (فری بووت) در دریاچه وان، طی یک ماه آتی ظرفیت عبور واگن از دریاچه وان به حداکثر خود برسد.
هدف گذاری ترانزیتی ۱۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران به روسیه
در نشست ویدئو کنفرانسی شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه همه همکاریهای حمل و نقلی دو کشور در عرصه زیرساخت و حمل و نقل و ترانزیت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این جلسه دو طرف اهم موضوعات مورد گفت و گو در همکاری دو کشور در حوزه ترانزیت و چگونگی دستیابی دو کشور به هدف ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران و همین طور بررسی نقشه راه پیشنهادی ایران و نظرات ارسالی فدراسیون روسیه دراین زمینه که در دست جمع بندی و نهایی سازی است، بیان داشتند.
وی بیان داشت: در این جلسه طرفین درباره ی مسائل حمل و نقل ریلی و توسعه حمل و نقل ترکیبی بین دو کشور در امر ترانزیت و آمادگی ایران برای حمل ریلی بیش از ۲ میلیون تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی از مسیر شرق دریای خزر و همین طور حمل و نقل جاده ای و بررسی مشکلات رانندگان دو کشور خصوصاً در حوزه صدور سریع ویزا بحث و تبادل نظر و راهکارهای مشخصی در این موارد پیش بینی و اتخاذ کردند. قرار شد پروتکل چهاردهمین نشست همکاریهای حمل و نقلی دو کشور، هفته آتی جمع بندی و نهایی شود و در حاشیه کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به امضا طرفین برسد.
تخلیه ۱۳ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۰۰ تن کالای اساسی در بنادر کشور
میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی هشت ماهه نخست امسال، معادل ۱۳ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۰۰ بود که در این میان سویا رشد ۴ درصدی و ذرت رشد یک درصدی داشت.
میزان تخلیه گندم از شروع سال جاری تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۲ میلیون ۴۴۲ هزار و ۶۴۲ تن بود. همین طور میزان تخلیه جو طی هشت ماهه نخست سال جاری معادل ۱ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۴۹۲ تن بود و میزان تخلیه ذرت تا پایان آبان ماه سال جاری معادل ۵ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۵۴۴ تن بود. علاوه بر این میزان تخلیه سویا طی هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۲ معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۶۲ تن بود و میزان تخلیه برنج نیز تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ معادل ۸۱ هزار و ۶۵۰ تن بوده است.
این در صورتی است که سویا باتوجه به تخلیه ۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۶۹ تنی زمان مشابه سال قبل رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است و ذرت نیز باتوجه به تخلیه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۵۳۲ تنی رشد یک درصدی را به ثبت رسانده است. همین طور میزان تخلیه شکر نیز تا پایان آبان ماه سال جاری معادل ۳۲۶ هزار و ۷۸۵ تن و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی مدت مذکور معادل ۶۹۲ هزار و ۱۲۵ تن بود.


منبع:

1402/09/16
21:32:23
5.0 / 5
346
تگهای خبر: آزمایش , تجارت , توسعه , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها