اسقاط خودرو ها چقدر در رفع ناترازی بنزین مؤثر است؟
فی بگیر: روز گذشته درحالی معاون وزیر نفت ادعا نمود که با اسقاط خودرو ها می توان مصرف بنزین را روزانه بین چهل تا پنجاه میلیون لیتر در روز کم کرد که در واقعیت توان اسقاط خودرو ها برای حل ناترازی بنزین کمتر از دو میلیون لیتر در روز است
به گزارش فی بگیر به نقل از فارس، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام نمود که تراز بنزین امسال به میزان روزانه 10 میلیون لیتر منفی شده؛ یعنی مصرف 10 میلیون لیتر در روز بیش از تولید شده است.
همچنین طبق برآورد معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، با روند فعلی تقاضا برای بنزین در افق 1420 به بالای 220 میلیون لیتر خواهد رسید که این عدد دو برابر تولید فعلی بنزین در کشور خواهد بود.
اما راه حل حل مسئله ناترازی بنزین چیست؟ بحرانی که در صورت درمان نشدن، می تواند تجربه تلخ آبان ماه سال 98 را در کشور تکرار کند.
* ظرفیت اسقاط خودرو ها برای کاهش مصرف بنزین چقدر است؟
روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش جلیل سالاری عنوان نمود که با از رده خارج شدن 3.5 میلیون خودرو فرسوده، می توان مصرف بنزین را 40 تا 50 میلیون لیتر در روز کم کرد، عددی که نه فقط ناترازی بنزین را رفع می کند بلکه سالانه منجر به ارزآوری حدود 12 میلیارد دلاری نیز از صادرات بنزین خواهد شد، درآمدی معادل فروش 4 ماه نفت ایران.
البته بنظر می رسد این گزاره توسط معاون وزیر نفت کمی اغراق آمیز مطرح شده باشد، برای اینکه طبق آمار وزارت صمت (تصویر 1) و انجمن اسقاط خودرو، در ایران حدود 14 میلیون وسیله نقلیه فرسوده وجود دارد که با از رده خارج کردن آنها روزانه 33 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود.
تصویر 1
حتی اگر اصل مدیریتی «پارتو» را مبنا قرار دهیم، احتمالاً بتوان با از رده خارج کردن حدود 2.8 میلیون خودروی مستهلک تر، به میزان 26 میلیون لیتر در روز در مصرف سوخت صرفه جویی کرد که باز هم فقط معادل نیمی از برآورد مدیرعامل شرکت پالایش و پخش می باشد.
*سقوط آماری اسقاط خودرو ها در ایران
اما بغیر از موضوع ظرفیت کاهش مصرف بنزین با اسقاط خودرو، باید به این مساله پرداخت که در کشور چه ظرفیتی برای اسقاط چه تعداد خودرو در سال وجود دارد.
طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس (تصویر 2)، بیشترین میزان اسقاط سالانه خودرو در سال 93 با اسقاط کمتر از 350 هزار خودرو رخ داد و در سال 99 این عدد به کمتر از 7 هزار خودرو رسید.
تصویر 2
طبق آمار وزارت صمت، تعداد اسقاط در سال قبل حدود 25 هزار خودرو بوده است. بدین ترتیب می توان سه سناریوی خوش بینانه، واقعی و استاندارد را برمبنای تعداد اسقاط خودرو ها در پیک، در سال قبل و بصورت میانگین 150 هزار خودرو را تعریف کرد.
*اسقاط خودرو ها به تنهایی ناترازی بنزین را حل می کند؟
جدول 1 نشان میدهد که با سه مبنای مختلف درباره ی ظرفیت کاهش مصرف بنزین با اسقاط خودرو ها و سه فرض مختلف درباره ی تعداد اسقاط خودرو ها، می توان در هر حالت چه میزان بنزین را بصورت روزانه در هر سال کم کرد.
به عنوان مثال اگر گزارش «انجمن اسقاط خودرو» را در «سناریوی خوش بینانه» در نظر بگیریم، بدین معناست که می توان سالانه به میزان 0.8 میلیون لیتر در روز با اسقاط خودرو از افزایش مصرف بنزین جلوگیری کرد.
جدول 1- میزان کاهش مصرف بنزین با اسقاط خودرو (میلیون لیتر در روز)
واضح است که در جدول 1، خوشبینانه ترین و بدبینانه ترین حالت ها نمی تواند قابل اعتنا باشد و اگر میانه اعداد را در نظر بگیریم، این ادعا واقعی تر بنظر می رسد که می توان با اسقاط خودرو ها عددی 0.5 تا 2 میلیون لیتر در روز در هر سال از رشد مصرف بنزین کاست.
اما به هر صورت باتوجه به رشد سالانه بین 10 تا 15 میلیون لیتری در مصرف بنزین واضح است که نمی توان با تکیه صرف بر اسقاط خودرو مشکل ناترازی بنزین را برطرف کرد، هر چند که این راه حل نیز حتما سهمی از یک «برنامه جامع» برای حل مسئله خواهد داشت.
منبع: feebegir.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب