خاموشی های مستمر در خنکای پاییزی کرمان مردم را کلافه کرده است

خاموشی های مستمر در خنکای پاییزی کرمان مردم را کلافه کرده است

به گزارش فی بگیر، اینجا در کرمان وقتی می گوییم قطع برق، یعنی همزمان قطع آب در منازل شهروندان و تصور کنید بدون آب و برق چه شرایطی حتی در فصل خنک پاییز باید تحمل کرد؛ اما حقیقت این که خاموشی ها در استان نه تنها کمتر، بلکه از تابستان بیشتر هم شده است و مسؤلان هم تنها به همان پاسخ های تکراری زمان تابستان بسنده می کنند.


به گزارش فی بگیر به نقل از خبرگزاری ایرنا، با قطع برق، شبکه آب از کار نمی افتد اما استفاده از پمپ و نحوه تأمین شبکه داخلی ساختمان ها در کرمان بگونه ای است که با قطع برق، پمپ هم از کار می افتد و بیشتر شهروندان برای ساده ترین امور خود گرفتار مشکل می شوند، حالا در این شرایط که در شهر کرمان خنکای کویری پاییز، مصرف برق را بشدت کاهش داده اما خاموشی ها حتی از زمان تابستان هم بیشتر شده است؛ هم از نظر وقوع خاموشی و هم گاه، مدت زمان خاموشی.
به نوبت و به شکل مستمر در نقاط مختلف شهر خاموشی ها اعمال می شود با این تفاوت که اگر تابستان سر ۲ ساعت برق وصل می شد، حالا خاموشی ها در بعضی مناطق شهر به ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه هم می رسد و هرروز هم این خاموشی در این محله ها اعمال می شود و مردم در استانی که در تولید برق شرایط نامناسبی ندارد، می پرسند آیا همه کشور همین شرایط را دارند یا خیر؟.
در پاسخ به چرایی این خاموشی ها باوجود خنکی هوا، مسؤلان برق همواره تاکید می کنند که مصرف برق در شبکه ای سراسری و واحد اتفاق می افتد و اینطور نیست که اگر یک استان تولید بیشتری داشت، برق آن کمتر قطع شود.
چند هفته است که مسؤلان شرکت توزیع و برق منطقه ای وعده بازگشت شرایط عادی را می دهند اما باز خاموشی ها تکرار می شود و می گویند چون هوا اندکی باردیگر گرم شد، درگیر این شرایط شدیم.




واقعیت این که بعد از تابستان بسیار گرم که با استفاده بیش از اندازه وسایل سرمایشی در کنار ناطرازی تولید و مصرف برق، خاموشی و قطعی، میهمان ناخوانده منازل و اماکن تجاری و صنعتی و حتی بخش کشاورزی شده بود، این شرایط در پاییز هم دست از سر شهروندان در کرمان برنداشته است.

پاسخ برق منطقه ای

خبرنگار ایرنا جهت بررسی چرایی علل تشدید قطعی برق در شبکه با مسؤلان شرکت توزیع برق شمال کرمان تماس گرفت که عرضه پاسخ را به مدیریت شرکت برق منطقه ای به علت مدیریت شبکه ارجاع دادند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره افزایش دما در تابستان سال جاری و رشد مصرف برق بیان نمود: نیروگاه های برق آبی کشور که ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید داشتند به مرور تا نیمه شهریور از مدار خارج شدند و این در شرایطی است که وجود این نیروگاه ها عامل مهمی در کنترل میزان فرکانس برق هستند.


حمیدرضا حبیبی افزود: بعضی از نیروگاه های حرارتی هم که در تابستان با تمام ظرفیت کار می کردند به علت تعمیرات از مدار خارج شدند.
وی تصریح کرد: طی سه روز گذشته مجدد با گرمای هوا مواجه شدیم، باآنکه مصرف برق به اندازه تابستان نیست اما به دلایلی که ذکر شد و کاهش تولید فرکانس شبکه به محدوده غیر مجاز وارد می شود، مرکز دیسپاچینگ و کنترل شبکه برای مدیریت فرکانس از حذف و کنترل بار استفاده می نماید که سبب خاموش و قطعی برق می شود.

تا ۲ روز آینده

مدیرعامل شرکت برق متطقه ای کرمان خاطرنشان کرد: با عنایت به پیشبینی ها طی ۲ روز آینده آخرین روزهایی است که قطعی برق (در این محدوده زمانی) داشته باشیم و وضعیت شبکه برق به حالت عادی بر می گردد.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با این که با توجه به وضعیت تولید در استان چرا استان درگیر این میزان خاموشی است و آیا دیگر استان ها هم همین خاموشی را دارند، تصریح کرد: شرایط خاموشی ها در کل کشور یکسان است و فقط برای کرمان نیست؛ تلاش می شود وضعیت شبکه برق با حفظ مساوات برای تمام نقاط مدیریت شود.
حبیبی اظهار داشت: البته امکان دارد برخی اوقات خاموشی ها در ارتباط با مشکلات پیشبینی نشده برای شبکه مثل خرابی ترانسفورماتور یا خطوط داخل شبکه اتفاق بیافتد.
وی برای وضعیت سرما هم افزود: تأمین برق در زمستان منوط به تأمین گاز نیروگاه ها است که در این مورد تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

مردم مدیریت کنند

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در عین حال خاطرنشان کرد: مردم می توانند با مدیریت مصرف مانند خاموشی لامپ های اضافه یا استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار، از ناطرازی برق جلوگیری نمایند تا پاییز و زمستان به لحاظ تأمین برق مشکلی نداشته باشیم.
وی عنوان کرد: تمامی نیروگاه های برق در استان کرمان درحال تولید و در مدار هستند، البته در ساعات مختلف به علت تفاوت بین تولید و مصرف امکان دارد نوساناتی هم وجود داشته باشد.
به گزارش فی بگیر به نقل از خبرگزاری ایرنا گرچه وعده تمام شدن خاموشی ها بیشتر از یک ماه ادامه دارد اما به نظر می آید ناطرازی شبکه برق و کاهش تولید، پیشبینی پایان قطع برق در کشور و استان کرمان را با تردید مواجه ساخته است و انتظار می رود در مدیریت بحران انرژی در کل، و افزایش تولید در سطح سراسری برنامه های مبی با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و غیرخصوصی اعمال شود بگونه ای که بخش های غیردولتی هم علاقه ای به ورود به این عرصه داشته باشند.


1403/07/05
12:11:44
5.0 / 5
178
تگهای خبر: تعمیر , تولید , شركت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها