مدیریت مصرف و افزایش بهره وری در سیستم های سرمایشی، راه برون رفت از ناترازی انرژی

مدیریت مصرف و افزایش بهره وری در سیستم های سرمایشی، راه برون رفت از ناترازی انرژی

به گزارش فی بگیر، مدیریت مصرف و افزایش بهره وری در سیستم های سرمایشی بعنوان مهم ترین راهکار برای غلبه بر ناترازی انرژی، در پنل «ناترازی انرژی و مدیریت سیستم برودتی» مورد تاکید قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، پنل «ناترازی انرژی و مدیریت سیستم برودتی» روز شنبه در حاشیه دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی تهویه مطبوع و تأسیسات حرارتی و برودتی برگزار شد.
محمدتقی زیاری مدیرکل دفتر راهبری طرح های بهره وری انرژی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا)، با اشاره به اینکه در طول سال دو ناترازی در کشور ایجاد می شود، اظهار داشت: در تابستان با ناترازی برق و در زمستان با ناترازی گاز روبرو می باشیم و هر دو ناترازی ناشی از تهویه مطبوع و به طور عمده در قسمت غیرمولد و خانگی است.
وی افزود: در تابستان نزدیک ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق وجود داشت که ساخت نیروگاه برای تأمین این میزان ناترازی اقتصادی نیست چونکه از این نیروگاه ها برای ۱۰۰ تا ۱۱۰ روز از سال استفاده می شود و سایر سال بلااستفاده می ماند.
مدیرکل دفتر راهبری طرح های بهره وری انرژی ساتبا اضافه کرد: ازاین رو باید در زمینه مدیریت و بهره وری وسایل سرمایشی بیشتر کار نماییم.
شبنم منصوری معاون مرکز تخصصی نوآوری و توسعه فناوری مدیریت مصرف انرژی پژوهشگاه نیرو هم در باره راهکارهای رفع ناترازی انرژی در کشور اظهار داشت: باید فرهنگ مصرف را اصلاح کرد، استانداردها و لابراتوار ها را توسعه داد و به سمت تجهیزات پر بازده رفت.

منحنی مصرف انرژی در کشور یکسان نیست

در ادامه «وهاب مکاری زاده» مدیرگروه پژوهشی مدیریت انرژی پژوهشگاه نیرو هم اظهار داشت: حدود دو میلیارد دستگاه سرمایشی در جهان وجود دارد که ۱.۵ میلیارد به بخش خانگی اختصاص دارد.
وی افزود: انرژی موردنیاز تأمین سرمایش از ۱۹۹۰ تا کنون سه برابر شده که همین مساله گرمایش جهانی را دامن زده است.
مدیرگروه پژوهشی مدیریت انرژی پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: مصرف انرژی سرمایشی از سال ۲۰۰۰ تا کنون به صورت متوسط حدود ۴ درصد به شکل سالانه افزایش پیدا کرده است و در جهان به صورت متوسط حدود ۱۴ درصد بار پیک را بار سرمایشی تشکیل می دهد.
مکاری زاده اظهار داشت: در خاورمیانه و قسمتهایی از آمریکا ۷۰ درصد بار خانگی را در تابستان بار سرمایشی تشکیل می دهد.
مدیرگروه پژوهشی مدیریت انرژی پژوهشگاه نیرو با اشاره به اینکه مصرف برق سیستم های سرمایشی در جهان در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۱۰۰ تراوات ساعت تخمین زده می شود، اظهار داشت: در همین سال مصرف برق کل کشورهای جهان ۲۹۰۰۰ تراوات ساعت بوده و هفت درصد از کل برق مصرف شده و ۲۰ درصد انرژی مصرفی بخش خانگی به وسیله سیستم های سرمایشی بوده است.
وی افزود: ساخت بهینه ساختمان ها و بازسازی آنها، تغییر رفتار بهره برداران سیستم سرمایشی و افزایش کارآمدی انرژی سیستم های سرمایشی راهبردهای سناریوی انرژی صفر در جهان به حساب می آید.
مکاری زاده به مقایسه سهم بار و انرژی سرمایشی کشورهای مختلف پرداخت و تصریح کرد: در امریکا حدود ۱۶ درصد از تقاضای برق به سرمایش اختصاص دارد و پیک حدود ۲۸ درصد است؛ در چین هفت درصد انرژی موردنیاز برای سرمایش و پیک حدود ۱۶ درصد است.
وی ضمن اشاره به منحنی بار شبکه سالانه سراسری کشور افزود: این منحنی بر مبنای بررسی بار مصرفی به شکل ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال تهیه شده است و از آن حکایت می کند که بار مصرفی شبکه منحنی یکسانی ندارد.
مدیرگروه پژوهشی مدیریت انرژی پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: در بعضی فصول سال با افزایش بار مواجه هستیم که نیروگاه های ما باید بتوانند بار موردنیاز را تأمین کنند؛ اما در این حوزه گرفتار چالش هستیم. اگر نیروگاه بسازیم فقط برای حدود سه ماه مورداستفاده قرار می گیرند.
مکاری زاده اظهار داشت: در زمینه تناسب سیستم سرمایشی با اقلیم کارهای مطالعاتی مشاوره ای انجام شده است. در اقلیم سرد و معتدل سرمایش با کولر آبی تأمین می شود؛ اما برای خانه های نوساز کانال کولر راه اندازی نمی شود؛ برخی برج ها سیستم های سرمایشی مرکزی ندارند، باید قانونی برای نظارت و اجرا تدوین شود.

استانداردهای معیار مصرف انرژی

در ادامه «مهرنوش هور» مدیر توسعه ترویج و تدوین استانداردهای صنعت برق و انرژی پژوهشگاه نیرو هم تصریح کرد: پیاده سازی و تحقق نظام نامه استانداردهای صنعت برق، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات و دبیرخانه استاندارد و بروزرسانی بانک اطلاعاتی استانداردها و دستورالعمل ها، مدیریت و راهبری تدوین استانداردهای ملی در تعامل با سازمان ملی استاندارد ایران، نیازسنجی و جهت دهی تحقیقات و توسعه در جهت تأمین نیازمندی های صنعت برق و انرژی به استانداردهای مرتبط اهم فعالیتهای مدیریت توسعه، ترویج و تدوین استانداردها هستند.
وی در مورد استانداردسازی در کاهش چالش ناترازی انرژی در کشور افزود: تدوین و بروزرسانی استانداردهای معیار مصرف انرژی؛ اجبار بر رعایت استانداردهای تدوین شده در حوزه معیار مصرف انرژی در قسمت های مختلف صنعتی، تجاری، اداری و مسکونی؛ نظارت بر اجرای استانداردهای معیار مصرف انرژی؛ تأیید صلاحیت نهادهای گواهی کننده و صدور برچسب انرژی؛ بازرسی فنی معیار مصرف انرژی در فرایندها و سامانه های انرژی بر و برگزاری دوره های آموزشی به کاهش چالش ناترازی انرژی در کشور کمک می نماید.
مدیر توسعه ترویج و تدوین استاندارهای صنعت برق و انرژی پژوهشگاه نیرو به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که در سال ۱۳۸۹ مصوب شد اشاره نمود و اظهار داشت: علاوه بر ماده ۱۱ قانون مذکور یک سری الزامات قانونی دیگر وجود دارد که شامل آئین نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، آئین نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، آئین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و… می شود.
هور در مورد اقدام های انجام شده اظهار داشت: تدوین استانداردهای ملی معیار مصرف انرژی از سال ۱۳۸۶ در حوزه های تجهیزات، فرایندها و سامانه های انرژی بر شروع شده است.
وی ادامه داد: نقش پژوهشگاه نیرو در تدوین استانداردهای ملی معیار مصرف انرژی تدوین برنامه های صرفه جویی انرژی، توسعه فناوری تجهیزات مصرف کننده انرژی و سیستم های تبدیل انرژی غیرمتمرکز، طراحی و توسعه نرم افزارهای مدیریت انرژی، بهبود بهره وری انرژی، پاسخ بار و مدیریت بار الکتریکی در قسمت های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور باهدف کاهش هدررفت انرژی است.

امکان دریافت برچسب انرژی برای تولیدکنندگان چیلر

محسن تقدسی کارشناس مسئول استاندارد چیلرهای تراکمی در عرضه ای با عنوان «برنامه ارتقا استاندارد الزامی مصرف انرژی در چیلرهای تراکمی» با اشاره به اینکه به غیراز افزایش تولید، تنها راه مقابله با ناترازی برق ارتقای استانداردها است، تصریح کرد: ساتبا در بخش بهره وری روی یخچال و فریزر و کولر آبی و گازی در تلاش است. در این خصوص برای سازمان های مختلف وظایفی تدوین شده؛ وظیفه وزارت نیرو و ساتبا بروزرسانی برچسب های انرژی و کمک به راه اندازی لابراتوار های مرجع است.
وی با تاکید بر الزامی شدن برچسب های انرژی اظهار داشت: برچسب انرژی یکی از طریق های بازبینی و ارتقای استانداردها و کاهش ۳۱۵۰ مگاوات مصرف برق است. سهم چیلرها دراین میان ۶۰ مگاوات است؛ قانون ماده ۱۱ اصلاح الگوی مصرف انرژی وظیفه ارگان های ذی نفع را در این قانون مشخص کرده است.
کارشناس مسئول استاندارد چیلرهای تراکمی ساتبا، با اشاره به اینکه تابحال لابراتوار مرجع نداشتیم و بنابراین الزامی شدن استاندارد مسکوت مانده بود، اظهار داشت: لابراتوار در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی تأسیس شده است و تولیدکنندگان چیلر می توانند برچسب انرژی را دریافت کنند.



1403/07/14
21:14:19
5.0 / 5
106
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقتصاد , پرداخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها