درخواست افزایش ۱۰ درصدی عوارض برق برای سال آینده
فی بگیر: مسئول كارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران اظهار داشت: از نمایندگان مجلس می خواهیم با كوتاه كردن پروسه تخصیص عوارض، از تاخیر در پرداخت بهای برق به نیروگاه های تجدیدپذیر جلوگیری نمایند.
به گزارش فی بگیر به نقل از ایسنا، بهروز عادل شاهیان، امروز در پنل تخصصی پنجمین كنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با مبحث گذر از چالش های كسب و كار انرژی خورشیدی در ایران در سال ۱۳۹۷ با اشاره به اینكه به فراخوار مشكلاتی كه در زمینه تخصیص بودجه و تاخیر در پرداخت بهای برق نیروگاه های تجدیدپذیر پیش آمد تصمیم بر آن شد تا كارگروهی تحت عنوان كارگروه تخصیص بودجه و مطالبات تولید شود، اظهار نمود: این كارگروه فعالیت غیر رسمی خودش را از مهرماه سال قبل و پیش از تاسیس انجمن در اتاق بازرگانی آغاز كرده بود.
وی با اشاره به اینكه با شكل گیری ساتبا، طبق قانون حساب مشخصی برای تمركز وجوه عوارض در خزانه داری كل كشور راه اندازی شد كه الزاما عوارض برق از ابتدا باید به این حساب واریز شود، عنوان كرد: هم اكنون ما با سه مطالبه رو به رو هستیم، كه تحت عنوان مطالبات سال ۱۳۹۶، سال ۱۳۹۷ و سال ۱۳۹۸ می توان از آن ها نام برد.
مسئول كارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران افزود: در سال قبل میزان و ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در كشور رشد به سزایی داشت و طبق قانون بودجه در سال قبل مبلغی معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان بعنوان سقف عوارض توسط مجلس برای بودجه تجدیدپذیر در نظر گرفته شد و از این میزان حدود ۹۵۰ میلیارد تومان عوارض توسط مردم پرداخت و به خزانه داری كل كشور واریز شد اما متاسفانه به علت وجود مكانیسم تخصیص و پرداخت بسیار پیچیده و زمان بر، تنها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این عوارض به ساتبا پرداخت گردید كه ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم تجدیدپذیر شد. از این رو برای برخی از نیروگاه ها تاخیر شش ماهه برای پرداخت بهای برق بوجود آمد.
عادل شاهیان خاطرنشان كرد: برای قانون بودجه سال ۱۳۹۷ تلاش های فراوانی در مورد اختصاصی كردن درآمد حاصل از عوارض برق صورت گرفت، لازم به ذكر است در صورت اختصاصی شدن این درآمد، عوارض مستقیما به حساب تمركز عوارض واریز و ساتبا می تواند بدون دخالت و انجام پروسه های طولانی مدت به انجام پرداخت های خودبه نیروگاه داران بپردازد. متاسفانه باوجود این تلاش ها، كمیسیون تلفیق به اختصاصی شدن درآمد رای نداد و درسال ۱۳۹۷ هم شاهد تاخیر در تخصیص عوارض برق هستیم.
وی افزود: مشكل دیگری كه در سال ۱۳۹۷ با آن مواجه هستیم بندها و تبصره هایی است كه از این مقدار بودجه مصوب كسر می كند كه اتفاقا در همان قانون بودجه آمده است. می توان به تبصره ۱۸ قانون بودجه و یا قانون استفاده متوازن از خدمات كشوری برای توسعه مناطق محروم اشاره نمود. طبق بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه، تنها درآمد حاصل از فروش برق بایستی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز شود اما متاسفانه شاهد می باشیم بعد از گذشت ۵ ماه از سال، هنوز این عوارض تفكیك نشده و همراه با درآمد حاصل از فروش برق به حساب مذكور واریز می گردد.
مسئول كارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران تصریح كرد: عوارض برق دارای تعریف مشخص، محل مصرف مشخص و قانونی بوده و جزو درآمدهای حاصل از فروش برق محسوب نمی گردد و لازم نیست به حساب هدفمندی واریز شود، ولی متاسفاته در شش ماه اول سال این امر توسط توانیر صورت گرفته است. این مورد می باید توسط شركت توانیر حل شود بدین صورت كه عوارض برق از مبدا تفكیك شده و در حساب تمركز وجود عوارض واریز شود.
عادل شاهیان اظهار داشت: متاسفانه مراحلی كه در راه تخصیص عوارض وجود دارد و از سازمان برنامه آغاز می شود، بسیار پیچیده و مشكل است و هر مرحله آن چند هفته زمان می برد.
وی با اشاره به اینكه عوارض برق هم باید همانند عوارض آب تخصیص یافته تلقی شود، اظهار نمود: با وجود آنكه تا این لحظه طبق واریزی صورت گرفته توسط توانیر، حدود ۲۰۰ میلیاردتومان از این عوارض جمع شده است اما حدود سه ماه است كه نیروگاه های تجدیدپذیر، پولی دریافت نكرده اند.
به گفته مسئول كارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران سازمان برنامه و بودجه كشور همراه با خزانه داری كل كشور بایستی سریعتر به این مهم رسیدگی كرده و مبالغ جمع شده از منبع مردمی را بدون تعلل و تاخیر به محل مصرف قانونی آن برسانند. این درحالی است كه عوارض آب، تخصیص یافته هستند و مستقیما به حساب قابل برداشت دستگاه مربوطه واریز می گردد.
عادل شاهیان با تاكید بر اینكه میزان عوارض برق در سال ۱۳۹۸ باید از هشت درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد، بیان كرد: با عنایت به آنكه برای سال ۱۳۹۸ ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر نسبت به حال حاضر افزایش خواهد یافت و به نزدیك ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید، برای تامین بودجه خرید برق از آن ها به حداقل سقف ۱۷۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه سال آتی نیازمند هستیم و میزان عوارض هم حداقل می بایست از هشت درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد.
وی اضافه كرد: خواهشی كه از نمایندگان مجلس داریم، این است كه توجه و ملاحظات بیشتری به انرژی های تجدیدپذیر داشته باشند و به سرمایه گذاری و اشتغال تجدیدپذیرها به عنوان مهم ترین مولدهای بخش خصوصی در سال های اخیر اهمیت دهند.
وی تصریح كرد: انرژی های تجدیدپذیر هیچ یارانه ای از دولت نخواسته و نمی گیرند و قیمت خرید آن در مقایسه با قیمت تمام شده برق حاصل از منابع فسیلی (برق حرارتی) با احتساب ارزش واقعی سوخت هم بسیار پایین است و تنها تكیه این بخش هم اكنون بر عوارض برق استوار است كه از مردم دریافت می گردد.
مسئول كارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران اظهار داشت: ما هم همواره در تلاش هستیم تا درآمد این حوزه را به شكل اختصاصی درآوریم. چون كه در صورت اختصاصی شدن درآمد، ساتبا می تواند به محض واریز عوارض برق، مبالغ برق نیروگاه ها را پرداخت نماید و این در صورتی است كه هم اكنون ساتبا به علت مكانیسم درآمد عمومی و پروسه های طولانی قادر به پرداخت بودجه به نیروگاه ها نیست. این مهم با استفاده از مساعدت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه كشور قابل حل است.
عادل شاهیان افزود: در صورت كوتاه شدن پروسه، ساتبا می تواند به محض واریز وجوه و بدون دخالت و انجام پروسه های طولانی مدت، بهای برق نیروگاه های تجدیدپذیر را بپردازد.
وی اظهار نمود: در سال ۱۳۹۶ از كل مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان عوارض كه ۹۵۰ میلیارد تومان آن محقق شد، تنها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به ساتبا پرداخت گردید كه ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم تجدیدپذیرها شد. طبق برآوردها، سقف عوارض برای سال ۱۳۹۸ بایستی به ۱۷۰۰ میلیاردتومان افزایش یابد كه این از این مقدار ۱۱۰۰ میلیاردتومان آن برای نیروگاههای تجدیدپذیر نیاز است.
مسئول كارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران اضافه كرد: متاسفانه در بررسی قانون بودجه سال ۱۳۹۷، كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، به اختصاصی شدن عوارض رای نداد و در سال ۱۳۹۷ هم شاهد تاخیر در تخصیص و پرداخت عوارض برق هستیم.
همچنین محمد ابراهیم رئیسی - كارشناس اقتصاد انرژی - در این همایش اظهار داشت: قیمت ها با عنایت به اینكه نرخ ارز تغییر كرده و سرمایه گذاری عمده نیروگاهی تجدید پذیر بر مبنای بودجه ارزی است و عمده سرمایه گذاران هم خارجی هستند سبب شده به جهت پرداخت های ریالی و نوسانات ارزی سرمایه گذاری در این بخش به مشكل اساسی برخورد كند.
وی با اشاره به اینكه قیمت ها سیگنال های مهمی به منظور سرمایه گذاری به شمار می روند و می توانند به سرمایه گذاری ها جهت بخشند. به همین منظور مشخص كردن درست قیمت برق انرژی های تجدیدپذیر از اهمیت بالایی بر خوردار است، اضافه كرد: در واقع دو فاكتور می تواند برای یك صنعت انگیزه تولید كند، كه یكی از آن ها فراهم آوردن بستر مناسب برای توسعه آن با تولید تسهیلات قانونی و عامل دیگر خریداری با قیمتی است كه بتواند سود بیشتری از سایر فعالیت های سرمایه گذاری تولید كند.
به گفته كارشناس اقتصاد انرژی ازاین رو از میان روش های مختلفی كه برای تشویق سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها وجود دارد، تعرفه هایی كه به شكل مسقیم با هزینه های تمام شده در ارتباط نیستند و به دنبال تامین هدف توسعه ای هستند بعنوان ابزارهای انگیزشی برای توسعه یك صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.
رئیسی تصریح كرد: نكته مهم تر از حفظ وضعیت موجود، چشم انداز تاریك توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران است، به بیانی دیگر قیمت ها با عنایت به اینكه نرخ ارز تغییر كرده است و سرمایه گذاری عمده نیروگاهی تجدید پذیر بر مبنای بودجه ارزی است و عمده سرمایه گذاران هم خارجی هستند كه سبب شده به جهت پرداخت های ریالی و نوسانات ارزی سرمایه گذاری در این بخش به مشكل اساسی برخورد كند.
وی افزود: بر مبنای آیین نامه های اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف در خصوص خرید برق به قیمت تضمینی از نیروگاه های تجدید پذیر، قیمت پایه خرید تضمینی برق بر مبنای سه عامل متوسط قیمت تبدیل سوخت، ارزش سوخت صرفه جویی شده و هزینه های زیست محیطی و صرفه جویی شده در مصرف آب تعیین می شود، در واقع در صورتیكه بتوان این سه قسمت را ارزش گذاری كرد، قیمت پایه خرید تضمینی برق تجدید پذیر به دست خواهد آمد.
كارشناس اقتصاد انرژی اضافه كرد: متوسط نرخ تبدیل انرژی در ایران توسط شركت مدیریت شبكه برق كشور تعیین می گردد و به همان قیمتی است كه نیروگاه های حرارتی آن را در یافت می كنند، كه این عدد هم اكنون حدودا، ۶۰۰ ریال است.
رئیسی اظهار نمود: این میزان برای عامل دوم بر مبنای فرمولی كه در آیین نامه اجرایی بیان شده از تقسیم ارزش حرارتی هر كیلو وات ساعت برق بر ارزش جرارتی یك متر مكعب گاز طبیعی، ضرب در متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی كه در نهایت در قیمت سوخت صرفه جویی شده هم ضرب خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه قیمت سوخت صرفه جویی شده هم بر مبنای قانون با قیمت سوخت مایع تعیین می گردد كه قیمت آن معادل ۵۵ سنت به ازای هر لیتر گازوییل یا نفت كوره است، تصریح كرد: اگر متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی كشور را ۳۸ درصد در نظر بگیریم می توان گفت به ازای هر یك كیلو وات ساعت برق تولیدی در حدود ۱۴ سنت؛ سوخت مایع مصرف خواهیم كرد.
كارشناس اقتصاد انرژی اضافه كرد: به بیان دیگر اگر این ۱۴ سنت را با دلار ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم، در حدود ۱۴۰۰ تومان در قسمت صرفه جویی سوخت در معادله ذكر شده قرار خواهد گرفت. البته به نظر می آید كه این عدد بسیار چالش برانگیز باشد، به علت آنكه هم اكنون تركیب سوختی كه در نیروگاه های ایران مورد استفاده قرار می گیرد، تلفیقی از گاز طبیعی و سوخت های مایع است.
به گفته رئیسی دولت باید تكلیف حوزه انرژی های تجدیدپزیر را صراحتا مشخص نماید، تا از ورشكستگی سرمایه گذاران این صنعت جلوگیری به عمل آید و چشم انداز روشنی برای سرمایه گذاری و توسعه این صنعت تولید شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب