نقش خودروسازان در گرانی های اخیر بازار خودرو

نقش خودروسازان در گرانی های اخیر بازار خودرو

فی بگیر: به اعتقاد یك كارشناس صنعت خودرو، در شرایط فعلی بازار خودرو، نبود مدیریت درست خودروسازها و نبود درك درست از شرایط سبب شده كه بازار خودرو این چنین ملتهب شده و خودرو را از كالای مصرفی به كالای سرمایه گذاری تبدیل نموده است. پس لازم است كه ضمن متعادل كردن تناسب عرضه و تقاضا، در حوزه مدیریتی خودروسازها تحول صورت گیرد.


ابوالفضل خلخالی- عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت- در گفتگو با ایسنا، در جهت بررسی گرانی های اخیر بازار خودرو و نقش خودروسازان در افزایش های بی رویه قیمت خودرو اظهار نمود: طبیعی است كه عرضه و تقاضا تعیین كننده قیمت هاست. هم اكنون هم كه عرضه و تقاضای واقعی وجود نداشته چونكه خودرو از كالای مصرفی به كالایی سرمایه ای و برای حفظ ارزش سرمایه تبدیل گشته است؛ ازاین رو تقاضا برای آن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر عرضه این محصول واقعی نیست. چونكه سالیانه ظرفیت تولید خودرو سه میلیون و تقاضا در حدود یك و نیم میلیون است. هم اكنون این رقم گرفتار تغییر شده خودروسازان نمی توانند این سه میلیون برآورد تولید خودرو را داشته باشند و میزان تقاضا یك و نیم میلیونی هم از حالت توزیع یكنواخت در طول سال خارج شده است؛ در نتیجه قیمت هم از حالت تعادلی خارج شده است.
خلخالی با بیان این كه خودروسازان در بحث عرضه نقش اصلی را ایفا می كنند، خاطرنشان كرد: خودروساز باید بتواند در این شرایط نیاز بازار را تأمین و عرضه را افزایش دهد كه قیمت ها متعادل شوند. علاوه بر این، نقدینگی سرگردان و واسطه گری هم از بازار خودرو خارج و حذف شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار نمود: اگر خودروسازان بتوانند ظرفیت سه میلیونی خویش را تولید كنند، مشكل حل خواهد شد؛ اما این كه چرا اقدام نمی كنند دارای علل مختلف است.
وی خاطرنشان كرد: همچون این علل این است كه بخشی از افرادی كه در این جریان آشفته بازار خودرو سود می برند، كسانی هستند كه در لایه های مدیریتی خودروسازی ها، قرار و حضور دارند و از تغییر قیمت ها و اتفاقات این بازار آگاه اند. در واقع اقدامی هم جهت بهبود اوضاع نمی كنند.
خلخالی اضافه كرد: علاوه بر این خودروسازان ایران از دیرباز و از بدو شروع خودروسازی همواره بر مبنای ارتباط با خارج كار كرده اند و بخشی از قطعات و مجموعه های خودرویی كشور ما وابسته به خارج است. ضمن این كه مسئولانی كه در دل خودروسازی ما قرار دارند، به این نكته ایمان و اعتقاد ندارند كه خودروسازی ما می تواند بدون نیاز وابستگی به خارج، تولید خودرو داشته باشد؛ ازاین رو چون بر این اعتقادند، جریان وابسته به خارج از كشور باقی می ماند. این مورد سبب می شود كه در شرایط تحریمی، خیلی از این مجموعه ها تأمین نباشند و در نتیجه خودروساز نتواند با تمام ظرفیت خود كار كند.
این كارشناس صنعت خودرو تصریح كرد: هر دوی این موضوعات بیان شده به مدیریت صنعت خودرو در سطح مدیران ارشد بستگی بسیار جدی دارد. البته آن هم وابسته به دولت می باشد و مدیران خودروسازان ما توسط دولت انتخاب می شوند و دولت در انتخاب مدیران مجموعه ها خودرویی نقش عمده ای دارد. بنابراین لازم است كه برای تحول در این عرصه اقدام نمایند تا مدیران مؤثر صنعت خودرو شرایط بحرانی موجود را درك و برای تحول در این عرصه اقدام نمایند. شرایط موجود جدیت شدید دولت را می طلبد كه حركتی در این مجموعه ایجاد شود كه بتوانند عرضه را بالا برند. البته با این پیشینه خودروسازی، همین افراد و با همین دیدگاه ها افزایش عرضه به سادگی قابل امكان نیست.
خلخالی اضافه كرد: در شرایطی كه عرضه كاهش پیدا كرده و مردم برای حفظ سرمایه های خود به دنبال راهكارهای مطمئن هستند، اوضاع موجود كاملاً طبیعی است و انتظار می رفت كه قیمت خودرو اینچنین افزایش پیش رود.




منبع:

1398/02/10
13:49:43
5.0 / 5
4543
تگهای خبر: تولید , سرمایه , سرمایه گذاری , سود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
فی بگیر Fee Begir
feebegir.ir - تمام حقوق سایت فی بگیر محفوظ است

Fee Logo فی بگیر

قیمت روز کالاها